بررسی و تحلیل نقش مایه های دست بافته های کردهای ایران

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده معصومه طریقی
  • استاد راهنما شادان کیوانی
  • سال انتشار 1392
چکیده

کردهای ایران به درازای تاریخ حیات خود در کشور ایران، ضمن دارا بودن شاخصه های کردی خود در حوزه فرهنگ و هنر، دارای اشتراکات زیادی با سایر اقوام ایرانی می باشند.یکی از عناصر مهم برای بازنمایی این فرهنگ و هنر بررسی و تحلیل صنایع دستی و هنر بومی کردستان است. در بین صنایع دستی کردی ،بافته ها یکی از مهمترین عناصر بازنمایی هنر و ذوق در بین اهالی کردستان را شکل می دهد. در یک نگاه کلی بافته های کردی را می توان به بافته های پرز باف ( قالی و فرش) و گلیم باف (گلیم،نمد، سفره،نمکدان،خورجین،?جل،و...) تقسیم بندی نمود. هر یک از این بافته ها دارای نقوش و طرحهایی می باشند که نشانه ای از عقاید، اندیشه ها و منابع الهام بخش مردمان در طول تاریخ بوده اند.این رساله در نظر دارد ضمن معرفی اجمالی هر یک از بافته های کردهای ایران به بازنمایی نقوش به کار رفته در این بافته ها بپردازد . در نهایت با استفاده از تحلیل این نقوش از منظر نماد شناسی به تحلیل نقوش و نماد های مذکور پرداخته خواهد شد. منطقه جغرافیایی بررسی این نقوش همه مناطق زیست کردها در ایران بوده است این مناطق کردهای جنوب آذربایجان غربی(موکریان) ،استان کردستان،کرمانشاه ،ایلام، و کردهای مهاجر در ورامین،خراسان را در بر می گیرد.این رساله در پاسخ به این سوال به نگارش در آمده که مهمترین نقوش به کار رفته در بافته های کردی در ایران کدامند و مهمترین منابع الهام بخش به این نقوش کدام بوده اند؟

منابع مشابه

بررسی جنبه های گرافیکی نقش مایه های موجود در دست بافته های عشایر بلوچ استان خراسان

دست بافته های عشایری و نقش مایه های به کار رفته در آن ها از گذشته تا به امروز در بین بافندگان و مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. دست بافته های عشایر استان خراسان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بررسی و مطالعه ی این دست بافته ها نه تنها به نگاه داری از ذخایر فرهنگی میهنمان کمک می کند بلکه بایگانی بصری مفیدی در اختیار طراحان گرافیک ایرانی قرار می دهد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر جمع آور...

بررسی تکنیک بافت دست بافت های عشایر فارس بافته های منسوخ شده

This study examines weaving techniques in three rare samples of Ghashghaei tribe hand-woven artifacts. Two first samples, “Shishe dermeh baafi” and “O’ei baafi” (2 laaye baafi) we found similarities and differences in the weaving structures, which are: Similarities: Both are hand-woven products woven through flat weaving, having two opposite colours warp and woof. ...

متن کامل

مطالعه تطبیقی نقش مایه های کاشی های بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی با نقش مایه های دست بافته های شهرستان اردبیل

در دوران صفویه ثبات حکومت و امنیت جامعه، باعث رشد و گسترش هنرهای مختلفی گردید. در این دوران هنرمندان رشته های مختلف سعی در ایجاد تنوع و زیبایی در کارها و هنرهای خویش بودند. هنر کاشی کاری نیز در این دوران دچار تحول و پیشرفت هم از لحاظ نقش و هم از لحاظ رنگ شد. در این دوران بافندگی دستی نیز همانند سایر هنرها به اوج خود رسید این دست بافته ها همراه با نقوش متنوع و زیبا زبانزد خاص و عام شد. بر روی دس...

15 صفحه اول

تأثیر نقش بافته های ساسانی بر هنر سغدیان

در روزگار گذشته جاده ابریشم از کنار هر شهر و دیار که می‌گذشت موجب رونق و شکوفایی آن منطقه می‌شد. این جاده بزرگ از ترکستان چین آغاز می‌شد و از طریق ایران به شهرهای سوریه می‌رسید در آغاز، چینیان با اختراع ابریشم، این محصول گرانبها را در خدمت و انحصار خود داشتند تا سرانجام در قرن ششم میلادی، ایرانیان نیز بدین فن مسلط گشتند و به صادر کردن پارچه‌های ابریشمی دست یازیدند. نقوش به‌کاررفته در این منسوجا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023